تبلیغات
خبر نیوز - خبر و خبر - شمقدری: سینماگران مصری و تونسی پایبند به اسلام نبودند

در دیدار با محمود ‌الزهار درباره تولید فیلم «22‌روز» عنوان شد
شمقدری: سینماگران مصری و تونسی پایبند به اسلام نبودند

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان سینمایی با اشاره به حضور هیئتی از سینماگران کشورهای مصر و تونس در ایران گفت: در این سفر روشن شد که سینماگران دو کشور خیلی پایبند به اسلام نبودند و برخی با اسلام رابطه نداشتند و حتی مخالف بودند.

خبرگزاری فارس: شمقدری: سینماگران مصری و تونسی پایبند به اسلام نبودند

به گزارش خبرگزاری فارس، پس از ساخت فیلم استرات‍‍‍‍ژیک «۳۳ روز» در باره جنگ رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله در لبنان که تاثیرات زیادی بر گسترش مقاومت و بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه داشت، به ابتکار سازمان سینمایی ساخت فیلم استراتژیک «۲۲ روز» که روایت جنگ اسراییل در غزه است در دستور کار سازمان قرار گرفت.

اعلام این خبر انعکاس و‌سیعی به دنبال داشت و به‌ویژه حماس ضمن استقبال از ساخت فیلم قوی در‌باره جنگ «۲۲ روز» به علت اهتمام و توجه کشورمان به ساخت این فیلم قدردانی کرد.

در این چارچوب به درخواست «محمود الزهار» از رهبران حماس در سفر اخیر خود به تهران روز ۵ شنبه ۲۴ اسفند‌ماه با جواد شمقدری رییس سازمان سینمایی در‌باره ساخت این فیلم دیدار کرد.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، در این ملاقات، شمقدری با اشاره به اینکه پیام فیلم ۳۳ روز توجه به این نکته مهم بود که ثابت شود مقاومت مسلحانه پیروزی را به ارمغان آورد و راحل نهایی ایستادگی در برابر اسراییل است.

وی تاکید کرد که رویکردهای آشتی‌جویانه راهکار مقابله با اسراییل نیست، زیرا همانگونه که شاهد بودیم فرایند مذاکرات نتیجه‌ای به‌دنبال نداشت، بنابراین هر افتخاری که در جنگ‌های ۳۳ روز و ۲۲ روز به دست آمد، از برکت مقاومت و آشتی‌ناپذیری این حرکت در منطقه بوده است.

شمقدری با تاکید بر اینکه بیداری اسلامی در خاورمیانه محصول برکات و آثار و پیامدهای مقاومت و پیروزی بر رژیم صهیونیستی در جنگ‌های ۳۳ روز و ۲۲ روز بود که برای اولین بار شکست را بر رژیم صهیونیستی تحمیل کرد و مقاومت را به عنوان تنها گزینه مورد توجه قرار داد.

شمقدری افزود که این رمز موفقیت و پیروزی است و بنابراین در ادامه باید تلاش کرد که ضمن حفظ وحدت در گروه‌های مقاومت رویکرد ضد صهیونیستی در جریان تحولات اسلامی منطقه تقویت تا پیروزی نهایی محقق و سرزمین‌های اشغالی آزاد شود.

وی با اشاره به اهمیت ساخت فیلم «۲۲ روز» تاکید کرد که صهیونیسم و لابی اسراییل که بر غرب سیطره دارد، از طریق کنترل رسانه‌ها و به‌ویژه سینما دنیا را اداره می‌کند؛ کما اینکه بیشتر صاحبان و سرمایه‌گذاران استودیوها و مراکز تصمیم‌گیری در هالیوود صهیونیست‌ها هستند، بنابراین مقاومت و بیداری اسلامی منطقه برای مقابله با سیطره صهیونیست‌ها نیاز به یک سازمان مستقل سینمایی دارد تا بتوانند کارهای مشترک انجام داده و سینمای جایگزین پاک در برابر هالیوود ارایه دهند.

* سینماگران مصری و تونسی پایبند به اسلام نبودند

شمقدری گفت که سازمان سینمایی جمهوری اسلامی ایران با این هدف جزو اولین مراکزی بود که پس از پیروزی انقلاب‌ها در منطقه هیئتی از سینماگران و هنرمندان در مصر و تونس را به ایران دعوت کرد، اما در این سفر روشن شد که سینماگران دو کشور خیلی پایبند به اسلام نبودند و برخی با اسلام رابطه نداشتند و حتی مخالف بودند. در حقیقت دو جریان فضای هنری سینمای کشورهای اسلامی را در دست دارد. یکی جریانی که عقبه روشنفکری چپ دارد و دیگری جریانی که از غرب تغذیه می‌کند و غرب‌زده است. این مساله نشان داد که اسلامی‌ها از صحنه هنر سینما غایب هستند و این غیبت برای آینده اسلام‌گرایی در منطقه خطرناک است. به هرحال توجه و پیگیری شما در این فضا برای ساخت این فیلم اهمیت زیادی دارد و امیدوارم پس از این بتوانیم وارد مرحله جدی‌تری برای ساخت این فیلم بشویم.

شمقدری همچنین نکات اصلاحی و اصلاحاتی نیز در‌باره فیلمنامه به طرف فلسطینی پیشنهاد کرد.

الزهار با اظهار قدردانی از جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از مقاومت و قضیه فلسطین به‌ویژه ساخت این فیلم اشاره کرد که من با سینمای ایران پس از انقلاب آشنا هستم.

 سال ۱۹۹۲ که به اردوگاه‌های فلسطینی در مرز لبنان تبعید شدم، در خیمه‌ها سرگرمی خانواده‌ها تلویزیون سیاه سفید بود که فیلم‌های ایرانی را نمایش می‌داد. من نسل قدیم و جدید فیلم‌های مصر را دیدم. سینما و سریال‌های مصر بر کشورهای عربی سیطره داشت.

* محمود الزهار: سینمای ترکیه اصلا اسلامی نیست

 

 من آنجا فرق بزرگی در فیلم‌های ایرانی دیدم و توجهم به فیلم‌های ایرانی جلب شد. حتی سینمای ترکیه چه در محتوا و چه در شکل و ظاهر اصلا اسلامی نیست. من به شدت تحت تاثیر فیلم «۳۳ روز» قرار گرفتم. این فیلم هیچ چیزی از نظر هنری و قصه‌پردازی و تکنیک‌های فنی سینمایی کم نداشت. من با اینکه ۳ بار کل سریال یوسف صدیق را مشاهده کردم، هر بار مطلب جدیدی از مشاهده آن کشف کردم، به نحوی که ما در تفاسیر آیات قرآن این نکات را متوجه نشدیم. اگر باز هم امکان پیش بیاید مایلم با رغبت مجددا کل سریال را ببینم.

وی افزود: به علت علاقه شخصی خود به ادبیات و سینما فیلمنامه‌ای در‌باره عماد عقل نوشتم. او کسی بود که رابین را که در آن زمان وزیر جنگ اسراییل بود دیوانه کرده بود. تا جایی که خود رابین در آن زمان که غزه در اشغال اسراییلی‌ها بود، به پدر عماد عقل مراجعه کرده و گفته بود که من ضمانت می‌دهم او از غزه خارج شود و به او کاری نداریم. اما او با مبارزات چریکی توانسته بود اسراییل را به چالش بکشد. من سعی کردم در مصر فیلمی در‌باره وی بسازم اما مصری‌ها نگذاشتند بنابراین آن را با امکانات ضعیف در غزه ساختم. خیلی تاثیرگذار بود، استقبال زیادی شد و هر که آن را مشاهده کرد گریه گرد. فیلم دیگری نیز در‌باره یکی دیگر از مجاهدین به نام عوض سلمی تحت عنوان عاشق تفنگ ساختم.

بنابراین هنگامی که اعلام خبر ایران را برای ساخت فیلم «۲۲ روز» شنیدم پیشنهاد نگارش فیلمنامه را دادم. در واقع من با تکیه بر حوادث متعدد گذشته و جنبه‌هایی از واقعیت‌های جنگ ۲۲ روزه این فیلمنامه را نوشتم. اما توصیه‌هایی که در ارتباط با تکمیل اطلاعات این فیلمنامه اشاره کردید، حتما تکمیل خواهم کرد. اما آنچه مهم است شما اختیار تام دارید تا هر اصلاحی که می‌خواهید بر این فیلمنامه بزنید تا در سطح فیلم «۲۲ روز» تاثیرگذار و قوی تولید شود.

الزهار در خاتمه با تشکر مجدد از اهتمام ایران به ساخت فیلم «۲۲ روز» آمادگی حماس را برای هرگونه اطلاعات و همکاری برای ساخت این فیلم اعلام و اظهار امیدواری کرد که ایران بتواند کادر جوان سینمایی فلسطین را آموزش دهد تا سینماگران بزرگ فلسطینی در آینده تربیت شوند.

انتهای پیام/ی


  • آخرین ویرایش:-
       
آخرین پست ها